LINIŞTEA LUMII SAU
CĂUTAREA CERULUI LA ADRIAN BOTEZ
Liniştea lumii
[1]
este un titlu neobişnuit pentru Adrian Botez
[2]
, spirit tumultuos, energic şi revoltat pentru mersul spre haos al lumii în
care trăieşte, o lume care a uitat valorile curate ale creştinismului, o lume a
căderii în gol… E un popas în mişcarea sufletului spre infinitul spre care
tânjeşte poetul, oprirea care se regăseşte în psalm, pentru că există psalmi în
care apare brusc acest semn – oprire! Cuvintele se prefac în peisaj, în cântec,
în imn, în vis, în speranţă, dar sunt acolo, cu adevărul lui Dumnezeu în
consoane sau vocale…
Adrian Botez
este un scriitor aplecat spre rânduială, îşi organizează volumele în cicluri
care să reziste, anotimpuri ale poeziei, iată că şi acest volum are mai multe părţi,
legate între ele, simbolice, cu deschidere spre vibraţiile lumii:
Cartea I: LINIŞTEA LUMII;
Cartea a II-a: VÂRTEJURI;
Cartea a III-a: DINCOLO DE ZARE.
Volumul mai
cuprinde OPINII CRITICE şi secţiunea PERSONALITATE ŞI OPERĂ,
toate legate de mesajul poeziei lui Adrian Botez, aducând explicaţii,
argumente, texte, pretexte şi bucuria lecturii şi a scrisului.
Un volum
complex în care autorul pune accentul pe valorile creştine, pe mărturia lui
Dumnezeu în lume, pe rezistenţa creştinului, pe revelaţia personală,
particulară, pe literatura ca şoaptă în cetate, şoaptă care pentru alţii,
necunoscători, pare ţipăt, ţipătul zimţat de la miezul nopţii…
Brusc, în
poezia lui Adrian Botez apar temele care pot aduce liniştea unui suflet ce
tânjeşte să vadă dincolo de zare,
prins în vârtejurile lumii, în valurile care zguduie lumea şi timpul în care
trăim, pentru a produce netimp!
Aşteptând
florile, mântuirea, zăpezile, primăvara, sărbători de primăvară, metamorfozele,
Visul Grădinii - toate devin elemente
ale aşezării lumii în matca iniţială, cele care susţin posibilitatea existenţei
ca realitate prin cuvinte, în Cuvânt. Dar lumea e prinsă în tentaculele
aruncate de tsunami în această parte de univers, pentru că apar umbrele:
singurătatea de acasă, instabilitatea, vremuri fără ceas, jocul leprei în lume,
spasmul cosmic, paştele orbilor (!!), conversaţii cu un asasin. Dar speranţa se
coagulează în posibilitatea vederii cu inima dincolo de zare: iubirea ca
valoare, Hristos ca stâncă în vârtejurile lumii, mustrarea Domnului,
supraidentitatea. Pendulând între poezia
lirică a lui Octavian Goga, între cuvintele potrivite ale lui Arghezi sau
metafora lui Nichita Stănescu, volumul lui Adrian Botez este unul al căutării
echilibrelor posibile într-o lume care şi-a pierdut orizontul, iar oprirea pare
o soluţie…
Autorul,
într-un moment de împăcare cu sine, dedică volumul soţiei, Elena, ca semn al
reîntoarcerii în matricea familiei…
Prezenţa Grădinii în construcţia volumului este
tânjirea poetului după raiul pierdut, dar posibil a fi visat, gândit, trăit
prin imnul dedicat munţilor, anotimpului, florilor…
Îngerii sunt
bolnavi de roua dimineţii, iar Hristos visează într-o stea, raiul e aproape şi
totul e promisiune sau clipă captată de poet în poemele sale. Dumnezeu cu barba
în palme priveşte dincolo de orizontul mării, apa botezului curge spre noi
rădăcini, trupul poate fi de rază, animale ucise de prea multă blândeţe… Prezenţa
lui Hristos în peisajul lumii, Duhul Sfânt mişcând poemul: „a fâlfâit Duhul Sfânt peste mine/de-am
simţit - …o, în sfârşit – că e bine…!/ nu există frică-nici moarte: să
ştii//numai om Dumnezeu vrea ca iarăşi să fii/…va trimite - la tine – alai cu
făclii:/povesti-vei – tihnit – ce durere-i în glii…/” – A TRECUT DUHUL
SFÂNT.
Atâta linişte
declanşează delirul în primăvară, ca
posibilitate a salvării: „o Doamne –
Ţi-ai deschis comoara-n/ceruri/nu se mai văd arhangheli la creneluri:/nu merit
izbăvirea – dar mă simt izbăvit/în tot arde frăţia – deşi toţi m-au hulit!”
– DELIR DE PRIMĂVARĂ.
Dar luciditatea
poetului îl prinde în oglinda ei: partea corectă câştigă din ce în ce mai rar,
trebuie să se schimbe ceva în lume din temelii, demnitatea umană a pierdut ritmul în faţa vârtejurilor de toate
felurile… (Balada şi rugăciunea lui Joan Sala I Ferrer Serrallonga).
Dumnezeu poate să mântuiască, Dreptatea e Mireasa de Taină a lui Hristos, crima
e legea celui tare, Hristos lăcrimează pe frunţile noastre uscate. Paralela
bine-rău demonstrează că răul poate fi învins prin binele pe care omul îl poate
face în lumina divină, e o baladă a celui care tânjeşte după reformă, după
schimbarea cea mare, după liniştea lumii
care poate da roade în fiinţele noastre. Poetul e neîndurător cu negustorii
burtoşi care au scos lumea la mezat, e prezent şi şmecherul cu aureolă în
buzunar, patronul de stele, paiaţele
lumii. Privind din perspectivă divină, Adrian Botez vede clar nevoia lumii după
Dreptatea lui Dumnezeu, pentru că dreptatea oamenilor nu mai are efect,
dreptatea oamenilor s-a stins pe un munte care s-a topit.
Străinătatea de
acasă pare semnul depărtării de sine, pierderea identităţii,
câinele mort în şanţ, copaci scheletici care cerşesc milă într-un secol al
maşinăriilor de toate felurile, maşinării care imprimă viteză fenomenelor, e un
„suflu
al aroganţei”!
Metaforele poetului
sunt sugestive: spinările cerului se ating, se freacă una de alta, masa la care
scrie are mereu alte dimensiuni, nici un lucru nu e la locul lui! Luciditatea
se mişcă în liniştea lumii, spiritul omului atras de miracole, de mântuire
lucrează prin cuvinte, prin rugăciune, prin apropieri… Sunt vremuri
fără ceas: „păsări vremuiesc cu
glasuri sure/vremea nu mai ştie cum să fie/vântul bate parcă stă să-njure/ o
lume lividă – vineţie/” sau „ Dumnezeul lumii e cenuşă/n-a lăsat pe nicăieri
vreo uşă/” – VREMURI FĂRĂ CEAS.
Sfârşitul de
vremuri fără de timp se vădeşte prin
prezenţa Păsării Cenuşii, care îl priveşte pe poet în ochi, e moartea care are
îndrăzneala să arunce fulgere cenuşii într-o lumea a culorilor căzute din
curcubeu şi este o dungă, fizic, inexplicabilă, căderea perspectivelor,
orizontul care s-a topit în moarte.
Poate că imaginea
cea mai dură şi care depăşeşte durerea fizică e prezenţa fiinţei alunecate în
moartea cea de toate zilele: „trag după
mine un cadavru,-n salturi/nu mă trezesc – nu ştiu unde-l ascund:/nu-s vinovat
– ci blestemat de–nalturi…/şi lepra-ncape-n timpul tot mai scund/. –
ADVERSARUL.
Speranţa, însă, e
după zare, acolo, în aproapele din inimă: „aerisind
luminile în păsări/ne sprijinim de cer spre-a trece-n linişti:/acolo nu-s
recolte şi nici mirişti/ doar cântec de incendii hialine/”- ACOLO.
Dincolo de zare e
un pisc de rugăciune, un munte care se poate urca prin stăruinţă sau
încăpăţânare, munţii dau argumente pentru o altă viaţă, curg pâraiele din cer,
muntele visa un om… E, desigur, Muntele
Dreptăţii lui Dumnezeu! Muntele acesta a fost văzut de proorocul Isaia
(vezi Biblia), a fost urcat de Iisus, e motivul poemelor lui Adrian Botez, care
se topeşte, după considerente divine, într-o lume în faliment.
Natura e parte a speranţei, natura e parte a creaţiei şi
puterii lui Dumnezeu de a reforma cele văzute: verdele plin al grădinilor, albastrul
sever al cerului, grădina, boarea din grădină, păsările cântă prin copacii
din rai, lumina cerului, mările lumii, porţi enigmatice, cirezile faptelor,
ploaia de rouă ca o ploaie spirituală, aer sfânt, o lume proaspătă ce trimite
la un alt cer şi un alt pământ din Apocalipsă (vezi Biblia).
Despre sine Adrian
Botez mărturiseşte: „n-am fost bun -
nici/rău: un oarece/ om// am văzut ape-n amurg/ le-am înfruntat – am văzut/
munţi în răsărit – şi/ m-am înălţat/” – MĂRTURIA LUI DISMAS.
În ultimul poem al
cărţii care poartă un titlu frust şi mărturisitor – C.V. DE CIOBAN AL CERULUI,
autorul se vrea un biruitor, un luptător, unul care ştie sensul bătăliei spirituale
şi care are argumente la înaintaşii săi, purificaţi de un foc divin. Se poate
observa şi o anumită oboseală la poet, viaţa e un joc în care energiile se
strivesc, se duc: „Doamne – stinge-mă
undeva/între ape mari – cu ţărmuri ameţitor/depărtate – ţărmuri pline de/
lacrimi”. –
Dar lumea tânjeşte
după liniştea dintâi, e o lume în care Paştele s-a modernizat, care vrea
altceva, dar nu găseşte: „nu-L mai plânge
– astăzi – nimeni pe Hristos/ nimeni nu-i mai simte dorul Lui de noi/ Crucea-I
grea n-o îndurăm – direct – pe os/ nici hidosu-i strigăt – horcăind în toi/ …
nevinovată carne să înghită/ în vina lui mereu deschisă-i poftă/ oricine-i
pregătit – smerit – să mintă/ să cumpere privata lui Golgotă…/ - MODERNIZAREA PAŞTELUI.
Poet incomod, dar
pregătit să se ierte pe sine şi să-şi recunoască limitele, Adrian Botez
recunoaşte că nu poate evada din această lume în care îşi cântă şi cântă nedesăvârşirea, ca etapă spre omul de dincolo de zare. Versurile sunt
dure, cuvinte aparent nepoetice strivesc corola poemelor şi aduc mirare
cititorului clasic de poezie, dar cel care citeşte Scriptura ştie că sunt acolo cuvinte mult mai dure şi că Dumnezeu
vrea să ne recunoaştem ticăloşia.
Stilul său
pendulează între clasic şi modern, virgulele sunt înlocuite de linia care
desparte cuvintele, ideile capătă astfel putere, versurile sunt sentinţe pentru
cititor, uneori cuvintele curg simplu, cadenţat, alteori se caută complicat şi
simbolic, e un simbolism creştin, cu pecetea lui Hristos, vocalele strigă,
consoanele caută liniştea nopţii, vechi linii ale literaturii române se
regăsesc în scrierile acestea tulburate de vis şi dorinţe neîmplinite, lumea se
deschide în faţa poeziei ca o carte a Privirii Extatice… Poate că poetul ar
trebui să-şi cenzureze uneori discursul liric pentru a lăsa aurul din gând să
iasă la suprafaţă, prin versul cercetat de şapte ori…
Luminiţa Aldea
scria despre Adrian Botez: „Întâmplarea a
făcut să citesc poezie scrisă de domnul Adrian Botez şi să exclam fericită:
Iată Poetul! … Tema dominant-esenţială a poeziei domnului Adrian Botez este
credinţa – raportare la divinitate. Toate celelalte teme pălesc sau sunt mici,
prin comparaţie cu tumultul şi vibraţia înălţător – sfâşietoare a căutării căii
spre Cer.” – Luminiţa Aldea, Cornul Luncii/Suceava – Scrisul ca destin.
Constantin Stancu
Aprilie, 2012.
[1] Adrian Botez, Liniştea lumii, Editura „Dacia XXI” – Cluj-Napoca, 2011, versuri, Colecţia Poezie şi muzică creştină. Cartea apărută în colaborare cu Primăria Gura Humorului.
[2]
Scriitor român, autorul cărţilor: POEZIE - 1-Jurnal
din marea temniţă interioară (Axa-Botoşani,
1998); 2-Rog inorog (Salonul
literar-Focşani, 1998); 3-Povestea unui colecţionar de audienţe (Corgal Press-Bacău, 2003); 4- Epopeea
Atlantică (Corgal
Press-Bacău, 2003); 5- Eu, barbarul (Casa Scriitorilor-Bacău, 2005); 6- Crezuri creştine - 70 de sonete
cruciate; Van Gogh – perioada Borinage (tumorile artei), Casa Scriitorilor, Bacău, 2005. 7-Nu
mai ridicaţi din umeri! (Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2007); 8-În
contra demenţei de astăzi în cultura română (Ed. ProPlumb, Bacău,
2008); 9-Aici – la-ntâlnirea tuturor
câinilor, Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2009; Cartea Profeţiilor, Ed.
Rafet, 2010, Liniştea lumii, Ed. Dacia XXI, Cluj-Napoca, 2011, Obârşii,
Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2012. PROZĂ:
volumul Basme- pentru copii, pentru oameni mari şi pentru foarte mari
oameni (Corgal Press-Bacău,
2004). CRITICĂ/HERMENEUTICĂ:1- Prigoniţii
cavaleri ai Mielului - despre poezia cultă aromânească (Ed.
Dimândarea părintească, Buc., 2000); 2- Spirit şi Logos, în poezia eminesciană - pentru o nouă hermeneutică, aplicată asupra textului eminescian (Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2005); 3–Loja Iohanică Românească – ION Creangă, ION
Luca Caragiale, IOAN Slavici - pentru o nouă hermeneutică, aplicată
asupra textelor lui Ion Creangă, Ion Luca Caragiale şi Ioan Slavici (Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2006) –; 4-Cei
Trei Magi ai prozei româneşti (Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Mircea Eliade)
– şi Epoca Mihaelică : pentru o nouă
hermeneutică, aplicată asupra textelor lui Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu şi
Mircea Eliade (Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2007); 5- Opera scrisă a lui Corneliu Zelea Codreanu –
între vizionarism şi alchimie naţională, Criterion Publishing,
Bucureşti, 2009. ESEURI:
1-Ruguri – România
sub asediu, Carpathia Press, Buc., 2008 (postfaţă de dr. Artur
Silvestri); 2-Cartea Cruciaţilor Români,
Ed. Rafet, Rm. Sărat, 2008; 3-„Cazul Dacia...”, Ed. Rafet, Rm.
Sărat, 2011etc.